Paris – Dag 2

Första morgonen i Paris, vi fixade frukost,  rostat bröd med nån kvargliknande färskost, ägg och gröt. Mycket bra frukost att stå på några timmar framåt. Planen var att gå till Triumfbågen och Eiffeltornet idag. På vägen dit gick vi förbi Louvren, vilket är ett sjukt stort konstmuseum där målningen av Mona-Lisa finns. Då det inte såg ut att vara så mycket folk beslöt vi oss att gå in, ungdomar under 26 går in gratis, en mycket bra förmån. Jag har hört talas om att det brukar vara lång kö för att se Mona-Lisa och att den är väldigt liten och inte så värd att se. För oss var det bara att gå fram till Mona-Lisa för det var inte så mycket folk, den var lite större än jag trodde (efter att alla sagt hur liten den är) men för mig som inte är ett dugg intresserad av konst var det inget speciellt, men kul att kunna lägga det på sitt rese-cv.

Därefter gick vi mot Champs Élysées (en stor shopping-gata) för att leta mat. Det har varit svårt att hitta ställen med hyffsat billig mat, både igår och idag landade lunchen på ca €14-16. På typ alla restauranger erbjuder de 2-rätters som standard på lunchen, det är lite annorlunda mot hemmaplan. De är också noga med att vi äter baugette till lunchen haha. Igår kom det bröd så fort vi hade ätit upp, vi upptäckte att det satt en kamera där vi satt och åt så de verkade hålla koll på oss haha! Idag var servitören så road över att vi inte kunde franska fast vi förslkte. Kul att kunna glädja någon!

Efter lunchen gick vi mot Triumfbågen och Eiffeltornet. Triumfbågen står i en stor rondell där folk kör som galningar, egentligen kör de som galningar överallt. Bara det går att köra så gör de det, man behöver se upp för att inte bli påkörd. Vi gick under jorden för att komma dit, (smart tänkt där!) den var stor och mäktig. För €12 kunde man åka upp i den och se utsikten men vi bestämde oss för att spara det till Eiffeltornet om det var någonstans vi skulle åka upp.

Så vi gick vidare, på  vägen köpte vi crossianter för att äta dem vid Eiffeltornet. När vi kom dit var det tyvärr inte så roligt väder, det blåste och regnade men vi satte oss i parken där tornet står och åt dem i blåsten. mycket romantiskt…😜 Eiffeltornet var kul att se precis som Mona-Lisa, bara för att ha sett det men jag blev tyvärr inte så imponerad… kanske hade blivit imponerad om vi hade åkt upp men vädret tillät inte. Under denna trip var jag nästan mer imponerad av crossianterna, för de var väldigt goda! 😂 Efter ca 18000 steg och trötta ben åkte vi med tunnelbanan tillbaka till boendet.

Eftersom vi andra lagade mat igår så gjorde John och Johannes middagen som blev en grön linssoppa, mycket gott! På kvällen spelade vi kort och hängde. Planen var att gå ut en gång till men vi hade så roligt så det blev inte av.

Jag har än så länge inte varit så imponerad av Paris. Det kan vara för att jag inte har vetat så mycket om staden så jag har längtat efter att se nåt här eller så är det för att jag är så överväldigad från examen fortfarande. Allt har ju gått i ett med slutprov, examen och flytt. Jag har några dagar kvar att lyckas bli amazed!

This slideshow requires JavaScript.