Paris – dag 5

Sista dagen är kommen! Idag blev det buffé på allt vi hade kvar hemma. Vi har ransonerat väldigt bra med allt vi har köpt in förutom typ ett mjölkpaket, det var skönt att inte behöva slänga alltför mycket.

Killarna gick innan oss för att gå på fransk mässa, jag var så trött och ville inte stressa och hade inte så mycket lust att gå på en mässa där jag inte förstod så mycket. Vi (Stina stannade också) gjorde oss i ordning och plockade ihop i egen takt och gick sedan för att lämna nyckeln. Den skulle hängas i ett nyckelskåp där vi hämtade den. Jag hittade en kod som jag försökte med men den funkade inte. Vi stod säkert i 10 minuter innan jag skrev till värden och insåg att jag hade använt fel kod…det var ingen rolig start på dagen men skönt att det löste sig.

Vi vandrade till Saint Sulpice där killarna var. På vägen hörde vi en jazzkvintet på gatan som spelade. Några ungar stod och dansade framför, det var härligt!

Väl framme höll mässan fortfarande på men det gjorde inte så mycket. Vi hade läst att postludiet (avslutningsmusiken) skulle vara en Toccata av Widor som Johannes har spelat, vi satt och laddade i för den. Det är alltid kul att lyssna på musik som man känner igen och lite extra häftigt att den spelades på orgeln där Widor har suttit. Efter postludiet kom en person fram och berättade att det skulle bli en orgelkonsert direkt efter. Vilken tur vi hade eftersom vi igår var på en konsert som inte var så jättekul. Den här var bättre!

När konserten var slut påbörjade vi en jakt på mat. Vi hade tänkt ta ett ställe som hade sniglar, men det var lite för dyrt så vi gav upp den idén. Men! Av en slump hittade vi ett ställe som var hyfsat billigt och när bi tittade på menyn såg vi att det fanns sniglar. Vi beställde en sån tallrik och nu kan jag tala om att jag har ätit sniglar och aldrig kommer göra det igen! 😀

Därefter åkte vi till en grymt stor och häftig gravplats som såg ut som ett samhälle för döda. Gravarna var byggda som hus, häftigt! Tydligen ska gravplatsen i Fantomen på operan vara inspirerad av denna. Vi åkte dit för att se Chopins grav, vilket vi gjorde och tackade honom för all musik han har skrivit!

När vi hade stressat oss igenom gravplatsen (vi ville att tunnelbanebiljetten skulle gälla även hem, men det gjorde den inte) åkte vi tillbaka till city. Jag har lämgglä efter en crepes med Nutella så det letade vi efter och hittade ett trevligt ställe där vi satte oss på uteserveringen. Det var kallt men de har bra värmeelement så det funkade bra. Jag tog en crepes med banan, Nutella och hasselnötter. Mums!

Det var några timmar kvar till vårat flyg skylle gå (vi som skulle till Arlanda) men eftersom vi hade våra väskor att dra runt på samt att det var ganska kallt bestämde vi oss för att åka till flygplatsen och äta på McDonald’s. På vägen till tåget lyssnade vi till ännu fler gatumusikanter. Det var svängigt och härligt!

Vi åkte med tåget till Charles-de-Gaulle (flygplatsen), det kostade €11 och tog typ 50 minuter tror jag. Den åker bara till terminal 3 men det går smidiga tåg emellan terminalerna så det var ingen fara. Först satt vi på McCafé där Johannes och John köpte ksffe, sedan förflyttade vi oss 20 meter till McDonalds för att äta mat. Mycket av maten är samma som i Sverige men de hade lite specialare såsom friterad getost och man kunde välja klyftpotatis istället för pommes, vilket var mycket gott. De serverar också maten ifall man vill det, mycket intressant!

När vi skulle gå till säkerhetskontrollen kom det fram en förmodligen påverkad snubbe som berättade en lång snyfthistoria om hur han har tappat sitt bagage och behövde €40 för att komma hem. När vi sa att vi inte hade råd blev han sur och gick därifrån. Jag tycker att det är så svårt att veta hur man ska bete sig. Ska man tro på det och hjälpa eller ska man vara skeptisk och tro att personen luras? Dystert att inte kunna lita på folk.

Vi sa i alla hejdå till Johannes och Anders och sedan tog vi oss till gaten och flög hem. På Arlanda sa jag och Stina hejdå till John, beställde en transfer till Good Night Hotels (Arlanda) vilket man får gratis när man bor där. Vi kom fram ca 00.00 och var helt slut.